NB. Denne sesjonen vil foregå på engelsk.
Nasjonal helse- og samhandlingsplan setter oppmerksomheten på forebygging og helsefremmende helsetjenester. Helsetjenesten må endre sine systemer. Brukerne må ha en aktiv rolle i sin egen helsetjeneste. Hvis du tenker at vi må gi brukerne og pasientene en tydeligere stemme... Hvis du tenker at pasientforløp og hele helsetjenesten må formes sammen med brukere og pasienter... Hvis du så sitter igjen med at spørsmålet er bare hvordan? Da er dette parallellsesjonen for deg!
En kort introduksjon til dette viktige temaet er gitt i plenum. I denne parallellsesjonen går vi dypere. Karen Ceindec og Doug Eby vil fortelle hvordan Southcentral Foundation (SCF) er bygget opp i Alaska og sesjonen gir inspirasjon til å følge opp flere av utfordringene som preger oss i Norge. Forebygging og oppmerksomhet på helse, mestring og funksjon er bare noe av det som vektlegges i dette systemet. I tillegg er helsetjenesten i Alaska brukerstyrt. Prinsippene for dette blir du kjent med gjennom plenumsinnlegget og denne sesjonen vil gi deg mer håndfaste grep for å utvikle hele systemet. SCF har to ganger mottatt en høythengende Baldrige National Quality Award, en pris for hvordan organisasjonen arbeider med kontinuerlig forbedring.
Ved å delta i denne sesjonen vil du...
- Lære om et system preget av helsefremmende arbeid og hvor tjenestene er basert på lokalsamfunnets ressurser.
- Bli inspirert av å høre hvordan SCF bygger en organisasjon hvor ledere og ansatte er drevet av engasjement, energi og samhandling.
- Få innblikk i hvordan SCF skaper en lærende organisasjon som er preget av kontinuerlig forbedringsarbeid.
Målgruppen:
Denne sesjoner passer til alle. Det blir lagt opp til presentasjoner og bolker hvor dere arbeider med å overføre det vi hører til deres daglige arbeid.
Healthcare rethought and recreated on what the people using the system say works. When, where and how THEY want it based on what matters to them. Immediacy, trusting relationships, whole person, shared responsibility, strong care coordination, benchmarked clinical excellence, family wellness, built on giving and receiving story. Sometimes called "one of the best healthcare systems anywhere" nationally and internationally. Several thousand staff supporting hundreds of thousands Alaska Native customer-owners built on co-creation, learning organization, and capable infrastructure – continually evolving over 25 years. Better outcomes, happier people and lower total cost – this is the "triple aim" achieved, sustained, and continually evolving.
“Nuka” is an Alaska Native word that means strong, giant structures and living things. It is also the name given to Southcentral Foundation’s whole health care system, which provides medical, dental, behavioral, traditional and health care support services to more than 70,000 Alaska Native and American Indian people.
Learning objectives:
- What a full-scale successful community-driven healthcare system design looks like – and current ongoing efforts.
- How to build a passionate, energized, aligned workforce.
- How to create a true learning organization with capability for continual change..