Hvordan bygge forbedringskompetanse

Publisert 04/09/2024 Oppdatert 09/09/2024

Brede Aasen er spesialsykepleier i psykisk helse, med lang og bred ledererfaring fra alle nivåer i psykisk helsevern. I Helse Bergen ble han nominert til årets unge leder i 2009. Han har deltatt på AFF Yngre ledere og lederutdanning på UiB. Han har vært leder ved Psykiatrisk akuttmottak, Kronstad DPS, Betanien DPS og har siden 2019 vært klinikkdirektør ved Psykiatrisk klinikk ved Haukeland Universitetssykehus.  

Olga Espegren har vært virksomhetsleder i USHT Agder Vest i 8 år. Hun brenner for gode tjenester til innbyggere, gode menneskemøter og ledelse som fører til vekst, glede og utvikling hos ansatte og innbyggere. Olga er utdannet fysioterapeut og jobbet 15 år i Iveland kommune med mennesker fra 0-100 år. Hun har en master i ledelse og liker å jobbe med et bredt fagfelt i hverdagen, fra kommunal planlegging til simuleringstrening.

Ellida Grøsle er sykepleier og jobber som prosjektleder ved Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester Agder Vest. Ellida har videreutdanning i veiledning av forbedringsarbeid og har flerårig erfaring med å jobbe med kvalitetsforbedring og pasientsikkerhet. Hun har blant annet vært Lean-koordinator ved sykehjem,  og jobbet med læringsnettverk innen forebygging av fall og underernæring, og fysisk aktivitet. Hun er ansvarlig for Forbedringsagentopplæring og Forbedringsveilederopplæring i den vestre del av Agder, sammen med utviklingssenteret i Agder øst og Sørlandet sykehus HF.

Lise Mørkved Helsingen er lege og førsteamanuensis ved Universitetet i Oslo og Universitetet i Tromsø. Hun er undervisningsleder for faget Kunnskapshåndtering, ledelse og kvalitetsforbedring (KLoK) ved Det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo, og underviser medisinstudenter i Oslo og Tromsø i kunnskapsbasert praksis og metoder for kvalitetsforbedring.

Anders Vege er seniorrådgiver i avdeling for pasientsikkerhet i Helsedirektoratet. Han har lang ledererfaring i helsetjenesten og har de siste 20 årene ledet arbeidet med kvalitetsforbedring i FHI. Han har i ti år arbeidet med læringsnettverk for Gode pasientforløp sammen med KS. Han har vært med på å utvikle temasidene om kvalitetsforbedring som ligger på Helsebiblioteket. Hva er hans største ønske for utvikling av kvalitetsforbedring? At den bidrar til at spørsmål som "Hva er viktig for deg?" inviterer brukere, pasienter og deres pårørende til å være aktive deltakere i eget pasientforløp.