Ivaretakelse av pasienter, brukere, pårørende og medarbeidere ved uønskede hendelser

Pasienter, brukere og pårørende savner informasjon, ivaretakelse og involvering etter uønskede hendelser. Fagfolk blir også dypt berørt og er usikre på hvordan oppfølgingen i etterkant best kan gjøres. For å møte disse behovene har Helsedirekoratet i samarbeid med tjenesten, profesjons- og brukerorganisasjoner, akademia og de andre helsemyndighetene utviklet Guide for ivaretakelse av pasienter, brukere, pårørende og medarbeidere etter uønskede hendelser.

Guiden gir en samlet og faglig oppdatert oversikt over de viktigste temaene å ta hensyn til.

Fra lanseringen på Arendalsuka:
 

Når det som ikke skal skje, allikevel skjer. Si unnskyld! 

Opptak av si unnskyld (tekstet)

  • Hvorfor er det så vanskelig å erkjenne at noe er gått galt?
  • Er det forskjell på å beklage og be om unnskyldning?
  • Hva er forskjellen på oppriktige og dårlige unnskyldninger?
  • Hva menes med tillitsgjenopprettende tilnærming?
  • Hvordan kan god ivaretakelse bidra til læring av feil?

To debrief or not to debrief?

Opptak av to debrief or not to debrief (tekstet)

  • Hva er forskjellen på psykologisk debrief og læringsdebrief?
  • Hvilke alternativer finnes til psykologisk debriefing?
  • Hvordan og når skal man starte ivaretakelse av medarbeidere? (mye tidligere enn du tror)
  • Trenger man formaliserte kollegastøtteordninger?
  • Hvordan kan læring av uønskede hendelser bidra til ivaretakelse?

 

Les siste nytt i presentasjonen fra Pasientsikkerhetskonferansen 2023. 

Aktuelt: Pasientsikkerhetskonferansen 2024

handtrykk_lr.jpg

Det er to paralleller på konferansen som omhandler temaet ivaretakelse:

Del 1 er på dag 1 kl 15.45 "Når det som ikke skal skje, allikevel skjer. Hvordan forbereder vi oss? Del 1: Forberedelse av medarbeidere for mestring av uønskede hendelser"

Les mer om programmet dag1.

På dag 2 kl 9.45  "Når det som ikke skal skje, allikevel skjer. Hvordan forbereder vi oss?
Del 2: Samtaler med pasienter, brukere og pårørende etter uønskede hendelser"

Les mer om programmet dag 2.