Guide for ivaretakelse av pasienter, brukere, pårørende og medarbeidere etter uønskede hendelser ble lansert av Helsedirektoratet på Arendalsuka 13. august og hadde to paralleller på Pasientsikkerhetskonferansen.
Når det som ikke skal skje, allikevel skjer. Si unnskyld!
Opptak av si unnskyld (tekstet)
- Hvorfor er det så vanskelig å erkjenne at noe er gått galt?
- Er det forskjell på å beklage og be om unnskyldning?
- Hva er forskjellen på oppriktige og dårlige unnskyldninger?
- Hva menes med tillitsgjenopprettende tilnærming?
- Hvordan kan god ivaretakelse bidra til læring av feil?
To debrief or not to debrief?
Opptak av to debrief or not to debrief (tekstet)
- Hva er forskjellen på psykologisk debrief og læringsdebrief?
- Hvilke alternativer finnes til psykologisk debriefing?
- Hvordan og når skal man starte ivaretakelse av medarbeidere? (mye tidligere enn du tror)
- Trenger man formaliserte kollegastøtteordninger?
- Hvordan kan læring av uønskede hendelser bidra til ivaretakelse?
Opptak av to paralleller på Pasientsikkerhetskonferansen 2024:
Parallell dag 1:
Hvordan forbereder vi oss? Del 1: Forberedelse av medarbeidere for mestring av uønskede hendelser: Se opptak av del 1 her
Hvordan forbereder vi oss? Del 1: Forberedelse av medarbeidere for mestring av uønskede hendelser: Se opptak av del 1 her
Presentasjonen fra del 1: Last opp presentasjon
Parallell dag 2 :
Når det som ikke skal skje, allikevel skjer. Hvordan forbereder vi oss? Del 2: Samtaler med pasienter, brukere og pårørende etter uønskede hendelser : Se opptak av del 2 her
Presentasjonen fra del 2: Last opp presentasjon