HVA
En pasientsikkerhetsvisitt går ut på at ansatte som møter pasienter og brukere i sitt daglige arbeid kan diskutere utfordringer rundt pasientsikkerheten på sin arbeidsplass med øverste ledelse i kommunen eller leder(e) for en større virksomhet som for eksempel et helseforetak.
HVORFOR
Hensikten med visittene er å avdekke risikoforhold og forbedringsområder ved å lytte til de ansattes tanker og opplevelser knyttet til deres egen arbeidshverdag.
Pasientsikkerhetsvisittene kan bidra til å utvikle en kultur hvor åpenhet rundt pasient og brukers sikkerhet har førsteprioritet.
Med pasientsikkerhetsvisitter kan følgende oppnås:
- Øke bevisstheten rundt pasientsikkerhet
- Gjøre pasientsikkerhet til en prioritert oppgave for øverste ledelse.
- Innhente informasjon som identifiserer områder som kan forbedres, og innføre konkrete tiltak i henhold til dette.
- Bygge opp kommunikasjonskanaler og relasjoner mellom øverste ledelse og personale i pasientnært arbeid.
HVORDAN
Pasientsikkerhetsvisitter kan gjennomføres overalt hvor det ytes helse- og omsorgstjenester. Under visittene diskuterer de ansatte konkrete sikkerhetsutfordringer og forbedringsmuligheter i avdelingen, og blir enige om de tre viktigste tiltakene som bør iverksettes i løpet av en gitt periode.
Her kan du lese mer om pasientsikkerhetsvisitter i spesialisthelsetjenesten
Her kan du lese mer om pasient- og brukersikkerhetsvisitter i kommunal helse- og omsorgstjeneste