Ny guide for ivaretakelse av pasienter, brukere, pårørende og medarbeidere etter uønskede hendelser

Publisert 13/08/2024 Oppdatert 19/11/2024

Helsedirektoratet lanserte en guide for hvordan ivareta både pasienter, brukere, pårørende og medarbeidere etter uønskede hendelser på Arendalsuka.

Guide for ivaretakelse etter uønskede hendelser. Foto: utsnitt fra guiden.

Guiden finner du på nettsidene til Helsedirektoratet:

Guide for ivaretakelse av pasienter, brukere, pårørende og medarbeidere etter uønskede hendelser - Helsedirektoratet

PDF format av Guide for ivaretakelse av pasienter, brukere, pårørende og medarbeidere etter uønskede hendelser

Tall samlet inn av Helsedirektoratet viser at 12-13 prosent av somatiske opphold på sykehus medfører en pasientskade. Det finnes ikke tilsvarende tall og statistikk fra psykisk helsevern og kommunal helse- og omsorgstjeneste.

Pasienter, brukere og pårørende savner informasjon, ivaretakelse og involvering etter slike hendelser. Det er også viktig for dem at tjenesten lærer av disse. Fagfolk blir også dypt berørt, og har behov for ivaretakelse. 

– Hensikten med guiden er å bidra til bedre ivaretakelse og en mer åpen og lærende kultur gjennom refleksjon, diskusjon og handling. Systematisk implementering vil være avgjørende for å få til endring og forbedring av praksis med ivaretakelse etter uønskede hendelser.

– Ledere på alle nivå, helsepersonell og pasienter og brukere bør samarbeide for å få trygge og sikre tjenester preget av åpenhet og ivaretakelse, sier avdelingsdirektør Kari Annette Os i Helsedirektoratet.

Hva, hvorfor og hvordan 

– Guiden gir en samlet og faglig oppdatert oversikt over de viktigste temaene å ta hensyn til - hva og hvorfor. Den gir også eksempler på praktiske virkemidler og måter å gå frem på ─ hvordan. 
Målet er økt oppmerksomhet og kompetanse på et problemområde som berører mange mennesker, sier Joy Buikema Fjærtoft som har vært prosjektleder for arbeidet med guiden.

Guiden er relevant for: 

  • ledere på alle nivåer i både spesialisthelsetjenesten og den kommunale helse- og omsorgstjenesten 

  • støttefunksjoner som arbeider med fagutvikling, kvalitet, pasientsikkerhet, HR, samt bedriftshelsetjenesten og vernetjenesten 

  • helsepersonell og andre medarbeidere 

  • studenter og elever i helse- og sosialutdanningene 

  • pasienter, brukere, og pårørende 

Opptak av innlegg

Se opptak av innlegg der guiden ble presentert på Arendalsuka 13. august.

Image (2).jpg
Mange engasjerte tilhørere på lanseringen på Arendalsuka ga tilbakemeldinger på hvor viktig dette arbeidet er og at guiden blir implementert. Tusen takk til deltakerne fra prosjektgruppen som formidlet det faglige innholdet på en strålende måte! Foto: Helsedirektoratet.