Deres poster presenterte et forbedringsarbeid som har ført til redusert ventelister og færre fristbrudd i poliklinikken ved Barne- og ungdomsavdelingen (BUA) i Kristiansand. Posteren har tittelen "Forbedring med oppgavedeling".
Avdelingssjef Anita Torland Kivle, overlege Ole Bjørn Kittang og rådgiver Mari Helland Frøysnes tok imot prisen.
Hva er "Forbedring med oppgavedeling"?
BUA Kristiansand hadde mange fristbrudd og lang ventetid. Dette ønsket de å gjøre noe med, og startet et omfattende forbedringsarbeid i poliklinikken.
Både de som jobber administrativt, sykepleiere og leger kom med mange ideer og bidrar aktivt til forbedringer. Bedre arbeidsflyt og oppgavedeling fra lege til sykepleier er blant de viktigste tiltakene som er testet ut.
– Det er flott å se hvor engasjerte og endringsvillige alle medarbeiderne har vært og fortsatt er, forteller avdelingssjef Kivle.
Skreddersydde poliklinikkdager
De startet med oppgavedeling innenfor fagfeltene onkologi, epilepsi og vekst høsten 2023, der sykepleiere avlastet leger i poliklinikken, blant annet gjennom sykepleierstyrte kontroller og pasientoppfølging. Administrativt ansatte bidro også aktivt til å avlaste og til å få bedre struktur på pasientflyten.
Med god planlegging i forkant og god støtte fra sykepleier, har de fått til «skreddersydde» poliklinikkdager for enkelte typer pasienter. Det gjør at de har klart å ta imot dobbelt så mange pasienter som på en vanlig poliklinikkdag.
Reduserte ventetider og fristbrudd
De har også arbeidet for å endre praksis på områder med mange henvisninger, gjennom å gi bedre henvisningsstøtte og råd til fastleger, og bedre pasientinformasjon. Det har ført til betydelig reduksjon av henvisninger.
Gjennomsnittlig ventetid er nå halvert. Mens fristbruddene er redusert med hele 75 prosent.
I tillegg har legene fått frigjort tid og en bedre arbeidshverdag med mindre arbeidspress. Sykepleierne på sin side, har fått nye og spennende oppgaver.
Behovsstyrt poliklinikk
BUA Kristiansand fortsetter med forbedringsarbeidet og prøver nå ut behovsstyrt poliklinikk. Ut fra svar som pasientene leverer inn elektronisk, blir det vurdert om kontroller kan utsettes, om pasienten/pårørende må ringe eller om pasienten må inn til fysisk kontroll. Målet er å frigjøre tid til pasientbehandling, heve kvaliteten og redusere ventelister, ventetid og fristbrudd ytterligere.